۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۵۸۰۹۲۰
ناطقان میان دستور مجلس مطرح کردند؛

دلار از معادلات اقتصادی ایران حذف شود| وزاری ناکارآمد از مردم عذرخواهی کنند

وکلای ملت در نطق میان دستور خود از برخی وزرا خواستند تا به دلیل ناکارآمدی از مردم عذرخواهی کنند.
صحن مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از وکلای ملت امروز چهارشنبه ۱۱ مهرماه سال ۹۷ در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور امروز پارلمان به شرح ذیل است:

تنها راه مبارزه جدی با فساد بریدن دست رانتخواران است

محمدصادق حسنی جوریابی نماینده مردم رشت در خانه ملت در نطق میان دستور خود گفت: در این روزهای تنگی معیشت و سختی شرافت اولین درود را نثار مردمی می کنم که با وجود تنگناهای بسیار در مسیر شرافت هنوز صورت خود را با سیلی سرخ نگاه می دارند و زندگی حداقلی خود را آبرومندانه سامان می دهند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه همه حاکمان جهان باید آرزوی چنین مردمی را داشته باشند که سال ها بعد از بی تدبیری هنوز هم پای صندوق های رأی حرف های خود را مسالمت آمیز به گوش متولیان می رسانند، یادآور شد: انچه اسفبار است آن است که آنچه دولتمردان با مردم می کنند کمترین اثری از درایت نداشته و کتمان مشکلات اقتصادی و معیشتی که مردم با پوست و گوشت خود لمس می کنند و عدم عزم جدی در دولت چنان سرمایه اجتماعی را دچار ناامیدی کرده که هر روز شاهد گسترش نارضایتی ها هستیم.

وی افزود: روحانی پیش از انتخابات وعده داده بود بسیاری از قفل ها با رأی بالا قابل شکستن است اما بعد از انتخابات و علیرغم مشارکت مردم، تمام آن وعده ها را فراموش کرده و به خاطر نمی آورند و از سوی دیگر فشارهای آمریکا و خروج آنها از برجام تنها پروژه مهم دولت را با چالش مواجه کرده و به نظر نمی رسد راهکاری دقیق برای این بدعهدی در دولت وجود داشته باشد.

حسنی جوریابی ادامه داد: استفاده از ظرفیت مردمانی که در 8 سال جنگ تحمیلی پای انقلاب ایستادند و لحظه ای عقب ننشستند می تواند علاج تمام بحران ها باشد و جا دارد که همه عرصه های حکومت مسئولیت عملکرد خود را پذیرفته و خود را در جایگاه پاسخگویی قرار دهند و بدانند تنها راه مبارزه جدی و واقعی با رانت و فساد، بریدن دست رانتخواران است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود گفت: در شرایط جنگ اقتصادی به سر می بریم و در این شرایط تولیدکنندگان پیاده نظام خط مقدم هستند و همه دولتمردان موظف به حمایت از این افراد هستند که می تواند به کشاورزان کمک کند تا چرخه اقتصاد را رونق دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین تصریح کرد: در استان گیلان محصولاتی همچون برنج، چای، زیتون، بادام زمینی و غیره تولید می کنیم که در این شرایط نه تنها دولت کمک نمی کند بلکه در مواردی چوب لای چرخ تولیدکنندگان می گذارد چنانچه چایکاران شمال که با سختی چای تولید می کنند و کارخانجات می دهند، نتوانسته اند بهای آن را دریافت کنند.

وی در ادامه تقسیم ارز 4200 تومانی به واردکنندگان چای را بدون توجیه اقتصادی توصیف و اظهار کرد:  واردکنندگان چای با ارز 4200 تومانی به این میزان نیز قانع نشدند و نسبت به صادرات چای وارداتی با نرخ آزاد اقدام کردند که دولت تدبیری نکرد و موفق به ممنوعیت نشد و جلوی کل صادرات چای را گرفت در حالی که چایکاران با سختی توانسته بودند با بخش خصوصی قرارداد منعقد کرده و چای صادر کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: شالیکاران در سال 95 محصولات برنج خود را با قیمت 12 الی 13 هزار تومان به ازای هر کیلو فروختند اما در سال 96 آنقدر برنج به صورت قاچاق وارد شد که کشاورز محصول برنج خود را از قرار کیلویی 9 هزار تومان به سختی فروخت که جوابگوی هزینه آنها نیز نبوده و وزیر جهاد کشاورزی باید به این مسائل توجه کند.

مسؤولان به دلیل عدم تحقق وعده‌های برجامی از مردم عذرخواهی کنند

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در پارلمان  در نطق میان دستور ضمن تسلیت به مردم شهیدپرور اهواز از مسئولان درخواست کرد تا با عاملان حادثه به شدت برخورد شود، گفت: از سپاه پاسداران نیز به جهت گرفتن انتقام خون عزیزان و هم وطنانمان قدردانی می‌کنم. این روزها مردم روزهای سختی را می‌گذرانند زیرا بیکاری و مشکلات معیشتی فشار بسیاری  بر محرومین و مستضعفین وارد کرده است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در صورتی که مسؤولان وعده‌هایی که برای تصویب برجام دادند را مجدد مرور کنند، در پیشگاه خدا باید توبه و از مردم عذرخواهی کنند و اگر غیرت دینی داشته باشند باید دچار کابوس شده زیرا هیچ کدام از وعده‌هایشان محقق نشده است.

وی تصریح کرد: واقعیت امر این است که بسیاری از وعده‌هایی که در ذیل برجام داده شده بود محقق نشده است.

گفتنی است شهریاری در بخش دیگری از نطق خود به بررسی مشکلات حوزه انتخابیه خود پرداخت.

وزرای دخیل در بی ‌نظمی افسار گسیخته اقتصادی باید حداقل از مردم عذرخواهی کنند

ناصر شریفی، نماینده مردم بندر لنگه، بستک و پارسیان مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ، گفت: با کمال تاسف امروز به واسطه حضور فردی دلال مسلک در راس قدرت آمریکا که به هیچ قاعده و قانون بین الملل پایبند نیست و نظم جهانی را به هم ریخته است و سودای یک جانبه گرایی و بازگشت به قبل از جنگ جهانی دوم را دارد، جهان را غم و اندوهی دردناک فرا گرفته است.

نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بدون هیچ توضیحات اضافی که جامعه جهانی خود به خوب بدان وقوف دارد از خدای قادر بزرگ منان خواهانیم که شر این جرثومه های بی منطق را از سر ملت ها و جامعه جهانی کوتاه کند.

وی تصریح کرد: و اما آنچه امروز ما را نگران کرده و دل مردم ما را به درد آورده است وضعیت اقتصادی و معیشت مردم است که سفره محقرشان روز به روز کوچک و کوچک تر می شود، هر کس آن را کامل به دشمنان کشور و آمریکا و ترامپ ربط دهد سخت در اشتباه است.

شریفی افزود: وضعیت نابهنجار اقتصادی امروز که توان خرید را از مردم گرفته و قیمت اجناس، کالا و خدمات نه روزانه بلکه ساعتی در حال افزایش است نتیجه سوءمدیریت ها، اتخاذ سیاست های غلط و بی نظمی اقتصادی است، سزاوار بود چند وزیر، معاون و مدیر ارشد دخیل در این بی نظمی و افسار گسیخته اقتصادی و فشار مضاعف به ملت حداقل از مردم عذرخواهی کنند و استعفاء می دادند، اما هر بار تصمیمات غیر کارشناسی و غیر علمی به دشمنان و آمریکا ربط می دهیم.

وی اظهار کرد: دشمن غلط کرده، بیجا کرده است، چرا سوءتدبیر و ضعف و ناتوانی در مدیریت خود را کامل به دشمنان ربط می دهیم، نمی گوییم تحرکات و فشارهای دشمنان بی تاثیر بوده، اما می توانستیم با اتکا به تصمیمات عقلانی، علمی و کارشناسی درست با بهره گیری از نظر اقتصاد دانان خبره که در این مملکت کم نداریم، فشارها را به حداقل برسانیم که نکردیم.

شریفی یادآورشد: امیدواریم تا بیش از این دیر نشده که شده است با بهره گیری از خرد جمعی و نقطه نظرات کارشناسان خبره و آزادی این مملکت و وفاق و همدلی بیشتر شاهد گره گشایی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشیم.

وی خطاب به رییس جمهور افزود: ترامپ مدیران نالایق و ناکارآمدی هستند که در سیستم اداری عین خوره به جان این ملت و مملکت افتاده اند و به مردم فشار وارد می کنند و موجبات دلسردی و نگرانی مردم را فراهم می کنند، ترامپ آن دزدان سفره های مردم هستند که با رانت و رانت خواری کمر مردم را خم کرده اند و پدر خانواده را در مقابل دیدگان زن و فرزندانش شرمسار و اندوهگین می سازد و در این شرایط حساس بازار و وضعیت اقتصادی مردم رحم نمی کنند.

شریفی عنوان کرد: با کمال تاسف شاهد جلوس برخی مدیران و مسئولان در کرسی های مسؤولیت و مدیریت هستیم که حتی توانایی اداره نانوایی را هم ندارند، مردم هرگز فشارهای دشمن، کمبودها، نارسایی ها و مشکلات خسته و ناراحتشان نمی کند که این را در این 40 سال در عمل به اثبات رسانده اند از گردنه های صعب و سخت تر عبور کرده اند، اما آنچه مردم را افسرده و منتقد کرده و مردم را عصبانی و نگران می کند، تبعیض و بی عدالتی، رانت و فساد است و آنچه مردم را نگران و مضطرب کرده برخورد نامناسب و دور از شان در سیستم اداری است.

وی خطاب به رییس جمهور خاطرنشان کرد: آنچه امروز مردم، نخبگان و اندیشمندان هرمزگان و حوزه انتخابیه ام را نگران کرده عدم توسعه متوازن و پایدار و عدم نگاه ملی به ظرفیت های  توسعه ای در آن خطه است، غرب استان هرمزگان مستعد رشد، توسعه و سرمایه گذاری در همه بخش ها به ویژه در حوزه پتروشیمی و گردشگری است که نیازمند برنامه ریزی و اهتمام جدی در این زمینه است که لازم می دانم از نگاه توسعهای استاندار هرمزگان و اهتمام وی تشکر کنم که نیازمند حمایت ملی است.

وی گفت: بار دیگر خطاب به رییس جمهور و وزرای وی بیان کرد: استان هرمزگان سرشار از ظرفیت نیروهای انسانی شایسته، توانمند و نخبه است، حداقل انتظار بهره مندی از توان و تخصص آنها هم در سطح استان و هم در سطح ملی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به وزیر نیرو افزود: هزینه کمرشکن و سرسام آور برق مصرفی مردم شهرها و روستاهای حوزه انتخابیه ام که گرمای بالاتر از 50 درجه امانشان را بُریده است، نگرانی کننده است، قبوش قبض چند صد هزار تومانی و میلیونی برق آن هم برای اقشار ضعیف و فاقد درآمد اشک چشمانشان را درآورده است، لطفا چاره ای بیندیشید و مردم را از نگرانی برهانید.

وی خطاب به رییس جمهور تاکید کرد: هرمزگان برای ایران اسلامی غنی اما برای مردمانش فقیر است، جزیره نفتی و گازی لاوان که بخش زیادی از چرخه اقتصادی کشور از طریق آن می چرخد روزانه با 5 تا 6 ساعت قطعی برق در گرمای بالاتر از 50 درجه مواجه بوده است، ضمن اینکه این بی انصافی است که بیکاری جوانانش و عدم زیر ساخت های لازم بهداشتی، درمانی، مخابراتی و اینترنتی که در دهکده ای که جمعیت بومی آن 1500 نفر و کارکرد آن ملی است با کمال تاسف بریا جمع آوری زباله ها رد سطح دهکده با مشکل مواجه اند، روی نفت نشسته ایم و رنج می بریم، بپذیریم این مملکت نیازمند مدیران قوی، باانگیزه، دلسوز و مردمی است.

شریفی خطاب به وزیر نفت افزود: برای اتمام قصه پُر غصه مردم، جوانان جزیره نفتی و گازی لاوان و منطقه پیرامونی آن بندر مغان با آن نگاه انقلابی شخصا تدبیری بیندیشید.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، خطاب به وزیر آموزش و پرورش و انصاری معاون رییس جمهور گفت: با صدور بخشنامه تبعیض آمیز عدم اعمال مدرک فرهنگیان ایمد و دانش اندوزی را از فرهنگیان سلب کرده اید، چگونه معلمانی را که حق تحصیل و کسب دانش ندارند می توانند اشاعه دهنده علم آموزی باشند، فرهنگیان کشور منتظر اقدام عاقلانه شما در رفع این تبعیض و معذوریت هستند، برای افزایش 20 درصدی معلمان چه نوشتیم و تصویب کردیم و متاسفانه چه شد، سنگ زیربنای هر توسعه آموزش و پرورش است، نگاهمان را به درستی به آموزش و پرورش تغییر دهیم، هم مجلس و هم دولت، آقای وزیر خبر دارید که امروز به بهانه های غیر کارشناسی مدیران مدارس را به اجبار به کلاس درس می فرستید، معاونت های مدارس را حذف می کنید، این شیوه یعنی نابودی انگیزه در معلمان و سست کردن پایه های آموزش و پرورش، جناب آقای بطحایی، فرهنگیان منتظر اقدام شمادر جهت لغو این بخشنامه های غیر کارشناسی و غیر منطقی و اقدام عاجل برای برگرداندن امید و انگیزه هایشان هستند.

وی خطاب به رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و انصاری معاون رییس جمهور، تصریح کرد: جوانان پاک سرشت و شایسته ای که سالها به صورت قراردادی و شرکتی در سازمان و ادارات مختلف با حداقل حقوق و مزایا و سخت ترین شرایط کار و بهترین بازدهی خدمت کردهاند چشم انتظار تبدیل وضعیت ورهایی از وضعیت بغرنج خود هستند، امیدشان را ناامید نکنید.

شریفی افزود: برقراری حق نوار مرزی برای کارکنان خدوم و پُرتلاش هرمزگانی و نوار ساحلی که مرزداران شرف و عزت این مملکت هستند و مدت ها است قطع شده حقوقشان را بازگردانید.

وی  یادآورشد: آقای رییس جمهور منطقه آزاد کیش یک ظرفیت و فرصت طلایی برای رونق اقتصادی کشور است فعالان اقتصادی بخش خصوصی را دریابید و با ایجاد زیرساخت های مناسب در حوزه توریست و گردشگری قابلیت تبدیل شده به قطب گردشگری خاورمیانه رادارد، نیازمند عزم جدی است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی،  تصریح کرد: جناب آقای آخوندی قول داده بودید وضعیت آشفته پروازهای بندر لنگه را سامان دهید نه تنها سامان ندادید بلکه وضعیت تنها ایرلاین بسیار نامتناسب بوده و همگان را نگران کرده است لطفا دستور دهید در خصوص راه روستایی انجیردان اقدام شود.

دلار آمریکا از معادلات اقتصادی ایران و اروپا حذف شود

 محمد وحدتی هلان نماینده بستان آباد در خانه ملت در نطق میان دستور خود، گفت:  امروزه افزایش آگاهی و شناخت ملت‌ها از استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا باعث رسوایی و خنثی شدن پی در پی توطئه های آمریکا در جهان شده است دونالد ترامپ جهت خروج از انزوای سیاسی و اعاده حیثیت از دست رفته خود به ترفندهای مختلف متوسل شده  و با شعار آزادی حقوق بشر در پی مواجه با اشتباهات خود بوده در حالیکه با حمایت از تروریسم، مردم بی گناه و کودکان معصوم را به کشتن می دهد.

نماینده بستان آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: آری، آقای ترامپ سیستم‌های غیرمعقول و غیردیپلماتیک شما نشان می دهد که صلاح خود و مردم آمریکا را تشخیص نمی‌دهید لذا به شما توصیه می کنم پایبند قوانین و مقررات بین المللی باشید، خود را قیم مردم جهان ندانید، نیروی نظامی و صلاح های خود را از اقصی نقاط جهان به آمریکا برگردانید، از حمایت تروریست‌ها دست بردارید و به اصلاح تشنجات داخلی خود بپردازید و بدانید تا زمانی که توطئه بر علیه جمهوری اسلامی ایران، مسلمانان و مستضعفین جهان را ادامه می دهید خواب راحت برای شما حرام خواهد بود.

وی خطاب به مردم آمریکا، بیان کرد: برای حفظ عزت خود امروز بایستی با فشارهای داخلی علیه ترامپ او را وادار کنید تا سیاست های داخلی و خارجی خود را اصلاح کند، به معاهدات و مقررات بین المللی پایبند باشد، در سیاست تحریم و فشار علیه کشورهای مختلف جهان تجدیدنظر نماید وگرنه با عکس العمل شدید دنیا یعنی تحریم آمریکا توسط کشورهای جهان روبه رو خواهد شد، برشماست برای آینده خود و آمریکا فکر اساسی کنید.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس جمهور اظهار کرد:  برای سفر شما و هیات دولت به استان آذربایجان شرقی و شهرستان بستان آباد و سفر اخیر آقای نوبخت و مجمع نمایندگان جهت بازدید از پروژه میانه، بستان آباد تبریز و موضع گیری های شما در سازمان ملل متحد که منجر به همراه شدن اکثر کشورهای جهان با ایران و انزوای سیاسی آمریکا و متحدانش شد تشکر می کنم.

وحدتی ادامه داد: برای ادامه مقابله با توطئه های آمریکا و اعمال تحریم ها بدون وقفه دپیلماسی خارجی را فعال نموده و نسبت به تشکیل اتحادیه کشورهای آسیایی با اولویت کشورهای دوست، همسایه و همسو اقدام کنید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با تشکیل جلساتی با کشورهای اروپایی مبادلات سیاسی و اقتصادی را گسترش دهید و در ادامه با تاکید بر اجرایی شدن گزینه اولِ روی میز ایران یعنی خارج کردن کامل دلار آمریکا از معادلات اقتصادی به اجرای گزینه دوم یعنی تحریم خرید اجناس و کالاهای آمریکایی در بین کشورهای موردنظر اقدام نمائید.

گفتنی است حسن کامران نیز امروز در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداخت که مشروح این سخنرانی را می‌توانید اینجا ملاحظه کنید./
۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات